De 4 O's

Ontvangst

De goederen komen aan bij de firma met de vrachtwagen. De chauffeur van de vrachtwagen heeft enkele documenten bij zich die getekend moeten worden aan het onthaal. Bij deze documenten hoort de vrachtbrief, deze wordt afgetekend aan het onthaal. 

De documenten die er zijn bij de ontvangst van de goederen kunnen helpen bij het controleren van de geleverde goederen. Zo controleer je of het geleverde aantal correct is , de goederen in goede staat zijn (niet beschadigd),... Dit controleert de magazijnmedewerker.

Daarna worden de geleverde goederen gelost van de vrachtwagen met behulp van een heftruck of transpallet.

Daarna wordt de voorraadadministratie bijgewerkt. Nu er meer goederen zijn binnengekomen, is onze voorraad gestegen. De aantallen worden dus aangepast via de computer. 

De goederen worden opslagklaar gemaakt. Ze worden gesorteerd, correct verpakt of herpakt, gestapeld. De goederen worden gelabeld met een code die de locatie in het magazijn toewijst. 

De goederen staan op pallets op een wachtlocatie en worden vervolgens gesorteerd volgens de juiste locatie.

Opslag

De goederen worden in het magazijn opgeslagen.

Er wordt een intern transportmiddel (transpallet, heftruck, ...) gebruikt om de goederen van de wachtlocatie te halen en om ze naar de juiste locatie te brengen en op te slagen.

De juiste locatie is deze die op het label van de goederen staat. Op het label is een code aangebracht, de locatiecode. Deze code vertelt de magazijnier naar waar hij de goederen in het magazijn moet brengen. 

De locatiecode vertelt iets meer in welk deel van het magazijn de artikel moeten staan, welke gang, welke hoogte op het rek, ...


Orderpicken 

De goederen worden gepicket door de magazijniers/orderpickers. Ze worden vervolgens verzend klaar gemaakt. 

Elke magazijnier krijgt een pickinglijst met welke artikelen hij moet gaan ophalen in het magazijn. Deze pickinglijst wordt ook wel magazijnopdrachtenbon genoemd. 

De goederen worden gepickt met een intern transportmiddel.

De gepickte goederen worden dan naar de verzendzone gebracht. Daar worden de goederen gesorteerd per klant, per bestemming of per vracht

Dan wordt er nog een controle uitgevoerd van de goederen die klaarstaan voor het opsturen. Ze worden gecontroleerd op kwantiteit (= hoeveelheid, zijn de aantallen juist?) en kwaliteit.

De goederen moet dan verpakt worden en gestapeld worden op de pallets per klant of per bestemming.

Opsturen (= verzenden)

De goederen worden verstuurd naar de klant.· Enkele documenten worden klaargemaakt en aan de chauffeur gegeven. Bij deze documenten hoort de vrachtbrief. Deze wordt opgemaakt om de goederen naar de juiste klant in de juiste hoeveelheid op te sturen. 

Vervolgens wordt de vrachtwagen correct ingeladen (per klant, per bestemming,...)

Daarna wordt de voorraadadministratie bijgewerkt. Er zal namelijk een deel van de artikelen opnieuw vertrekken uit het magazijn. De voorraad moet bijgevolg verminderd worden.

© 2020 Eva De Beule, Technisch Atheneum Lokeren
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin